zondag 1 december 2013

pulleke voor een tante-hilde-pop/ tutorial

ik ben een luie
redelijk toch
ik maak graag veel
maar het moet snel gaan
dus zijn poppenkleedjes ideaal voor mij
en ja zenne, ik stik tserewoordig op een uurtje
toch een kleedje of 4 in elkaar

maar ik brei ook graag
pullovers voor mezelf
of sjaals
dat duurt ook weer zo lang
dus wou ik pullekes voor die poppen maken
met een half bolleke wol hebt ge al genoeg

ik vond op de site van tante Hilde zelf
een patroontje voor een vestje
heel tof
in ene keer doorgebreid
maar mij toch nog te veel werk.....

ik had ook een modelleke van Phildarpoppekes
maar dat was ook veel geprul

dus heb ik zelf het allergemakkelijkste patroon 
uitgevonden
op een uurtje klaar
ge versiert hoe ge zelf wilt:
een bloem erop, streepjes,
een ingebreid rendier of met wol die van kleur verandert

alles kan
en zo gemakkelijk is het:
ik werk met naalden 3,5
ik zet 25 steken op en ik brei 4naalden recht/averecht

(normaal moet ge dat dan met nen 3 doen
maar ik ben zelfs te lui om van priemen te veranderen)

daarna ne cm of 4 yersey 
(ne priem rechts, ne priem averechts)

dan meerdert ge langs de twee kanten 15 steken
ge breit nogaltijd verder in Yersey
als ge in totaal een 7 cm hebt
nog eens 4 priemen recht/averecht
en afzetten
voilà, uw voorpand of achterpand is klaar
ge maakt het tweede deel op net dezelfde manier

dan opzij toenaaien
en bovenaan aan de armen ook
opgelet
niet te ver toenaaien
het is heel vervelend als ge die pop hare kop
helemaal moet platnijpen 
om door dat halske te kunnen

succes ermee!

vee

26 opmerkingen:

  1. Superleuke truitjes! Toevallig vroeg mijn kleindochter om een truitje voor d'er pop. Handig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die brei-uitleg klinkt als Chinees voor mij......maar die truitjes zijn schattig, vooral diene met rendier erop!
    De kerstpull is al af se.....:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat ge dat nog niet kunt......waarschijnlijk zou jij dan drie truitjes op een avond breien, en ik bedoel niet voor popjes, maar echte...waar gewone stervelingen een maand op werken....

      Verwijderen
    2. Ha Ha dat denk ik ook!!
      Die trui met rendier is wel heel schattig!!

      Verwijderen
  3. hoe schattig is dees? Ik kan niet breien, dubbel dikke pech. Die met dat rendiertje is zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. amaai, dat is echt knap. ik snap bijna heel de uitleg, alleen vergeten hoe ik moet opzetten en meerderen. dus iets voor de kerstvakantie misschien. een dat zou mij wel lukken. Behalve dat prachtig rendier!!! hoe doe je dat zo mooi en zo fijn en zo klein. Prachtig gewoon. Super lief gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ook gewoon yersey breien maar van kleur veranderen, met eennschema natuurlijk, zonder kan ik,dat niet, gevonden op de site van drops, daar staan trouwens ook goei filmpjes op over breien

      Verwijderen
  5. Wow! De rendier is best wel goed gelukt. Ook op een uurtje?

    En wat je schrijft over breien heb ik ook, ik brei heel graag maar "t moet snel gaan (geen geduld). Vroeger toen de kids klein waren, nog veel met figuurtjes gebreid voor hen, maar nu zijn hun lijven te groot geworden. (te veel werk)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super !! Dikke merci voor het delen ! Ik wil zeker nog wel eens zo'n pop naaien, en wie weet krijgt hij/zij er dan zo'n truitje bij met één van mijn restjes wol ;-) Hier wordt gepind !

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een leuke truitjes! Al denk ik dat je voor het rendier iets meer tijd nodig had ;-). Beschrijving maar bewaren voor de kleindochters (poppen) :-D.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wow, prachtig gedaan! Superschattig :-) Een breitalent!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O zalig dat jij al een patroon hebt uitgewerkt. Hoef ik het ni meer te doen. Ja, daar ben ik te lui voor. En ik heb ook graag dat alles vlug af is.
    Grtjs
    Daniëlle

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Allez, allez, te lui om van naalden te wisselen, maar niet om een heus mini-rendier in te breien... Daar zou ik nu eens te lui voor zijn. Dat gepruts met kruisende draden achteraan, hmm, niet voor mij. Maar zo schitterend weer, Vee. Hoe doe je dat toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet van te kortbij kijken......inbreien vind ik wel.plezant, maar iets kleins

      Verwijderen
  11. WAUW Vee knap van u! Je hebt inderdaad een heel gemakkelijk pulleke gemaakt, ma da wilt nie zegge da da nie goed is, zo'n modellekes moeten er ok zijn é en ge kunt uw fantasie loslate gelijk gij deed, echt ferm pullekes!!!
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begin altijd vol goede moed aan moeilijke modellen maar dan geraken ze niet af, en hier kan ik toch een beetje speciaal doen, een kabelke!!! Nog een idee !!.

      Verwijderen
  12. Lui of nie, ik vind die pullekes wel heel schoon en zeker die met dat rendier, dat is nie rap rap want elke steek moet je tellen anders krijg je geen rendier ;)
    Zo spijtig dat ze hier niet meer met poppen spelen, zo'n poppen pulleke zou ik ook nog wel zien zitten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En voor kleinkinderen is het nog te vroeg hé

      Verwijderen
    2. Amai ja laat het uit zeg, pffff mag er nie aan denken

      Verwijderen
    3. Ge zou wel zo mini pullekes kunnen breien om te tonen als voorbeeld bij de wol !

      Verwijderen
    4. Dat is inderdaad een heel goed idee, eentje om te onthouden, ik ga je pullekes ook pinnen voor als ik eens wat tijd heb ;)

      Verwijderen
  13. Hoe geweldig is dit!?! Ik (hartje) de rendiertrui!

    BeantwoordenVerwijderen