maandag 29 juli 2013

Tutorial

de vakantie is bijna in de helft
en weet ge wat?
het begint al terug te kriebelen....
daarom dacht ik:
ik zal ne keer proberen om online "les" te geven
om het niet af te leren
ook om voor mezelf de patroontjes die ik regelmatig gebruik te verzamelen
pas op hè
die komen niet uit een boek
allé, misschien wel
ooit
maar ik heb die zelf niet uit een boek gehaald
ik heb die "afgekeken"
(dan zit ik te pieren op een foto om zo uit te zoeken hoe dat gemaakt is)
of zelf geprobeerd
of van iemand geleerd

hier dus de eerste poging
een "onderzetter-bloem"
gemaakt van katoen met haaknaald nr 2,5

1. haak vier losse en maak met een halve vaste tot een ring

2. haak in de ring 10 stokjes (eerste stokje vervangen door 3 losse)
toer afsluiten met halve vaste

3. haak nu in elke steek 2 stokjes (20 st)
toer afsluiten met halve vaste

4. haak nu afwisselend 1 stokje in een steek en twee stokjes in de volgende steek (30 st)
toer afsluiten met halve vaste
draad afknippen en doorhalen

5. begin met een nieuwe kleur
nu haak je weer stokjes, maar in elke derde steek 2 stokjes(40 st)
toer afsluiten met halve vaste
draad afknippen en doorhalen

OPGELET
normaal gezien krijg je zo een mooi plat rond schijfje
moest dat niet het geval zijn,
moest het opkrullen bijvoorbeeld
of "trekken"
dan moet je sneller of minder snel meerderen

6. laatste kleur
opnieuw een toer stokjes, maar nu in elke 4de steek 2 stokjes haken (50 steken)

7. nu ga je de bloemblaadjes maken:
steek 1 : 3 losse
steek 2, 3, 4 , 5  en 6: een cluster van dubbele stokjes
dat is eigenlijk 5 dubbele stokjes uiteindelijk samen haken
dan weer 3 losse en die maak je met een halve vaste in steek 6 vast
dan weer 3 losse en zovoort
dan heb je in totaal 10 bloemblaadjes

de aandachtige en kritische haakster, zal merken dat er op mijn foto meer blaadjes staan
(in de klas zijn die er ook
de aandachtige en kritische ouders pfffff
daar moet ne mens mee leren leven)
dat komt omdat ik eigenlijk clusterkes van 4 dubbele stokjes maakte
maar dat kwam nooit uit
op het einde moest ik dan foefelen
en er een paar van 3 of 5 tussen proppen
nu met dat op te schrijven, snap ik hoe het komt, dat het nooit uitkwam
van mij moogde gijle dat ook doen zenne
foefelen....

voilà
de eerste bloem is klaar!
ge kunt dat voor vanalles gebruiken
ik haak er een stuk of 6
en dan heb ik onderzetterkes
maar ge kunt ze aan een slinger hangen
een broche van maken
een tas mee versieren
ge doet maar

succes ermee!






11 opmerkingen:

  1. Gaaf dat je dit gedaan hebt. Ga het zeker eens proberen!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Helemaal geslaagd die online les. Met zo'n tutorial kan het niet misgaan. Hop naar de volgende ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar nu krijg ik toch ook wel graag eens les van u...ik ga ze zeker eens proberen. bedankt voor de les.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merci Vee, da gij dadal begint te missen, lesgeven.... enfin, goe voor ons, dan hemme wij ne goeien tutorial erbij! Direct proberen se :)
    Grtjes, rita.
    En ik weet nie hoe dakik een seutie moet maken zenne.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een brilleke, een dotteke, een wit bloeseke en een blauw plooirokske?

      Verwijderen
  5. Dag Vee,

    Bedankt om het te sharen.
    En je geeft heel goed les.
    Welke klassen heb je in het dagelijkse leven?

    Ik denk dat ik mijn plastic nog maar eens boven haal om jouw bloemen te haken en dan aan een touwtje en ergens in een kriekenboom.
    Ik zie het al helemaal zitten!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Vierde leerjaar, groep zes in nederland
    Als het lukt, zet je dan een foto op je blog, ze zijn wel tof uw plastic haaksels !!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. geweldig! en zo duidelijk: ik snap het!!!
    merci!!! ook goed dat ge zegt eerste stokje vervangen enzo. zo een dingen zeggen de meeste niet, die denken dat ik dat weet maar ik weet dat niet!!!
    merci!

    ook voor het gedicht, ik zie ze dansen!!!
    liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hihi, je bent toch een juf in hart en nieren. Zelfs tijdens je vakantie nog lesjes in elkaar aan het zetten. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oohh, wat schattig! Als ik ooit gehaakte onderzetters wil hebben dan ga ik deze maken!

    BeantwoordenVerwijderen