dinsdag 21 februari 2017

kleuters !

nog steeds heb ik wekelijks
één kwartiertje
bewaking bij de kleuters
ik wou er feitelijk aan ontsnappen
maar een collega zei:
niks van
blijf dat maar doen
anders moeten we uw verhalen 
over ons speelplaats missen

dus elke week sta ik daar
benieuwd wat er nu weer gaat gebeuren
scenario verloopt meestal als volgt
ik zoek
een plaatske op
liefst in de zon
waar ik goed overzicht heb
en dan begint het "bepotel"
echt 
ik voel mij daar precies een "voelboek"
direct staan er dan kleuterkes
op mijn knieën te kloppen
ondertussen roepend van:
juuuuu   huuuuuuuuf ?
anderen hebben het stofke van mijn kleedje of rok vast
en zitten daar zo wat over te wrijven
of ze vinden een los draadje of knoopje
waar ze mee beginnen prutsen
ze maken ruzie voor mijn vingers
(ik heb er maar tien)
ze prutsen met het haakje van
de rits van mijn botten
ze staan op mijn tenen
soms voel ik al eens een tik op mijn billen
maar ik denk nu wel 
dat dat per ongeluk is
als ik niet snel genoeg reageer
op de tikken op mijn knieën
dan proberen ze wat hoger
en wat harder hahahaha

ondertussen moet ik ook proberen
van die ieniemienievingertjes
in handschoenen te prutsen
handschoentjes voor handjes
kleiner dan 7cm
moesten bij wet VERBODEN worden
elke keer ben ik bang
dat ik een vingertje ga afbreken

of neuzen afkuisen
brrrrr
sommige kindjes lopen rond
met zo een BEL aan hun neusje
dat ik denk
als die bel nu nog groter wordt
dan ga je opstijgen in de lucht!

roepen van
VERWISSELTIJD
bij ons op de speelplaats 
zijn er een aantal kleuterfietskes
maar niet genoeg voor iedereen
dus roepen de juffen regelmatig
VERWISSELTIJD
en dan zouden ze allemaal moeten verwisselen
ik roep dat dus niet meer
ik heb er de energie niet meer voor
nee
dat roepen dat is niet zo moeilijk
(alhoewel, roept maar eens op een speelplaats VOL spelende kleuters)
maar DAN
dan zijn het de volgende volle 10 minuten
dikke kweddelen
want...
ge kunt niet geloven hoe leep kleuters al kunnen zijn
die spreken bijvoorbeeld af:
twee die elk al een fietske hebben
die dan met elkaar verwisselen
(ja ze HEBBEN verwisseld)

 of twee kleuters
die elke beurt weer met elkaar verwisselen

er is ook een afspraak over welke klas mag fietsen
maar ik KEN die kleuters onvoldoende
en volgens mij weten die dat heel goed
als DIE juf op de koer staat
die kent ons toch niet
die weten niet in welke klas wij zitten
en dan pakken die ook een fietske
als het hun klasbeurt niet is

en dan komen die andere klagen
en zagen
sowieso komen ze klagen
want het is toch nooit eerlijk
of ze wilden een ANDER fietske
enfin
ik doe de moeite niet meer
als ze komen vragen:
juuuuu huuuuuuf?
wanneer is het verwisseltijd?

dan antwoord ik standaard:
STRAKS

vorige week stond ik daar dus ook weer
komt er een kleuterke zeggen:
juuu huuuuuf
een kleintje heeft kaka gedaan
ja
als zij al 4 jaar zijn
dan zijn al die anderen al
"kleintjes"

allé hup
eerst alle kleuters afschudden
van mijn vingers
van mijn benen
van mijn kleren
en dan naar de toiletjes

daar aangekomen
geen kind te zien
geen enkel
toch eens goed kijken
niks
vreemd
enfin
het was misschien een heel flink
dat het zelf had gedaan

ik dus terug naar buiten
naar mijn plekje
waar die plakkertjes
en de grijpertjes
nog stonden te wachten

maar er komt direct iemand naar mij gelopen
die pakt mijn hand
die trekt mij mee
en die roept:
juuuuu huuuuuuuf
marcus is DAAR !!!
(ja ik weet de naam niet meer
ik zeg toch dat ik die niet ken
dus ik verzin nu efkes ne naam)
ik vraag:
waar is marcus?
hij wijst
maar ja
daar lopen wel 20 kleuters
die ik niet ken
zelf is die kleuter dan zo aan het wijzen
en aan het kijken van:
"weet die dat nu niet???"
enfin
ik zag echt niet wie marcus was
dus ik laat mij meetrekken
en ik vraag ondertussen:
wat heeft Marcus eigenlijk gedaan?
(ik verwacht dan: iets als:
geduwd, gespuwd, zijn tong uitgestoken, 
fietske afgepakt,...)

hij bekijkt mij
en zegt:
NIKS
Marcus heeft NIKS gedaan
snapt ge dat nu???
echt raar soms
die kleuters

maar ook heel mooi soms
een tijdje geleden
liep ik 's morgens over die speelpaats naar mijn eigen klas
en toen hoorde ik het volgende:
wij moeten nog in ons bedje liggen
want de maan hangt nog omhoog

schitterend toch !

dan nog een foto
van een projectje dat klaar is
allé
bijna klaar
het wordt een babydekentje
en als er een baby geboren wordt
waar ik kadootje voor moet
(oei moet, dat klinkt zo raar)
waar ik een kadootje voor MAG kopen 
dan komt de naam erop
en dan is het echt klaar
en als er eentje klaar is
dan mag ik een nieuw beginnen toch?

groetjes
vee





11 opmerkingen:

  1. Ik ga tegen ons Silke zeggen dat ze zich heel hard moet gaan spoeien... ik zie dat wel zitten dat dekentje. Past perfect bij dat van Baptistje... en dan nog ze eentje met de naam Merel of Felix of Emiel of weet ik veel... maar dat gaat niet lukken hé. Gij kent te veel jong volk dus die gaan haar voor zijn. Verdomme spijtig toch wel! ;-) Kleuters met veel bijeen, dat is leuk hé. Voor efkes toch. Ik heb toch echt wel opperste bewondering voor al die kleuterjuffen. Aan mij zou het niet besteed zijn. Geef mij maar puberende tieners...alhoewel... :-)
    Tot subiet hé, jongske!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jongske!! ik voel mij precies in beau sejour nu ! jaja bijna vertrokken, trouwens over dat dekentje, ik heb al genoeg huisjes en boompjes om nog 3 andere te maken! het moest eigenijk 1 deken worden met rondom het midden die huisjes, maar ik heb verkeerd berekend....dus nu maak ik er gewoon 4 met 1 randje huisjes bovenaan

      Verwijderen
    2. Haha misschien maakt ze nog kans dan?

      Verwijderen
  2. Hahaha, ik dacht al dat "Marcus" kaka gedaan had, op dat plaatske waar hij stond....
    Dat gepotel, dat ken ik nog, dat is een van de zaken die ik eigenlijk heel hard mis, dat vertrouwen dat sreekt uit die minihandjes die veiligheid vinden omdat ze op de ene of andere manier de juf kunnen 'vasthouden' dat is toch megaschattig !
    Als de maan nog omhoog hangt moeten we slapen, grote wijsheid is dat !
    Je dekentje en het werk in wording zijn weer helemaal "Vee", superschoon sjoeke ! (Maar de gruttekes moeten hun toch nog maar enkele jaren inhouden....)
    Tot sebiet xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. jajajaja dat ze nog maar wat wachten, ik vind persoonlijk mijn werk elke keer beter en beter dus tegen dat ze er ooit aan beginnen zijn het gewoon kunstwerken !

      Verwijderen
  3. Ik zie dat kind met die snottebel nu vliegen, bedankt Vee voor uw smakelijke beeldaal!! en ja volgens mij is Marcus met een bol kak in zijn broek naar huis gegaan.
    En Carla dat uw gruttekes moeten inhouden vind ik ook maar een raar beeld ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. haha beelddenker ! als de marcus ook degenen met de snottebel was, zal die bol hem wel beneden houden zekers ???? hahahhahhaha

      Verwijderen
    2. amai en ik dacht dat IK veel fantasie had !

      Verwijderen
  4. Jouw kleuterverhalen zijn zo herkenbaar. Tijdens mijn voorlees-uurtje is er dit jaar een jongetje dat elke keer weer tracht op mijn schoot te klimmen onder het voorlezen. Heel soms laat ik hem doen, onder groot protest van de andere kleuters.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Die verhalen zijn perfect herkenbaar denk ik, laatst mocht ik als "moeke" een voormiddag mee in de klas helpen, een hele ervaring!! Je babyquilt is ongelooflijk mooi en ja, je mag nu een nieuwe beginnen, maar dat is al gebeurd denk ik ;-)
    Grtjes, rita.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bent gij komen spioneren of wat ????? Hij is inderdaad al half af hihi

      Verwijderen