vrijdag 15 april 2016

Portugal, gelukkig scheen de zon vooral op onze rug...

we werden wakker
en het deed zeer
ons velleke...
rood jong!
volgens mij gaven wij licht in het donker
en wij straalden warmte af
ik had gewoon korsten op mijn neus
 
 de hemel was blauw
en er stond een stralende zon
en geen wolkje
 
we wisten dus dat we vandaag moesten oppassen
hadden we den dag ervoor moeten doen...
maar dat was nu te laat
alleen Goedele
had nog twee melkflessen
maar die had zich dan ook goed ingesmeerd
de drie anderen
die hadden overal wel plekjes
die wat gevoelig rood waren geworden
maar allé
ge zag wel aan ons (benen)
dat we de zon al hadden gezien !
 
we lachten dus eens heel lief naar Goedele
en plunderden dan haar bus factor 30
en ik smeerde mijn gezicht
en vooral mijn neus
in met hare sunblock
ik heb heel den dag geblonken
(maar het hielp wel)
we vertrokken weer naar beneden
naar het hoofdgebouw
voor ons ontbijt
waarvan we nu al wisten dat het super was
we zagen daar ook de Vlaamse meisjes
allebei
ook de "gecrashte"
ze vertelden nu al wat meer
dat ze op de "slecht-weer-dag" zelfs niet vertrokken waren
dat ze gewoon met de bagage
mee naar het hotel waren gelift
dat vonden wij langs den ene kant
een beetje flauw
(ze waren minstens 15 jaar jonger dan ons begot)
maar ook wel wat verstandig
het was echt TE slecht wandelweer
op het gevaarlijke af
maar we begrepen niet goed
wat er dan de dag nadien
was gebeurd
waarvan
was die andere dan gecrashed??
(we weten het nog altijd niet zenne)
en we verzonnen de gekste verhalen
tja
de scenaristen van Thuis
zijn niks vergeleken met ons!
nu vandaag twijfelden ze ook om te vertrekken...
allé
het was mooi weer
de wandeling was misschien wel lang (19 km)
maar echt niet zwaar qua hoogte enzo
we begrepen het niet
allé
we zouden elkaar zien in het volgende verblijf
dus dan zouden we het wel weten
wij pakten alles in
en werden dan afgezet in San Tantonio
daar stapten we direct
den eerste den beste apotheker binnen
voor een extra bus zonnecrème
en voor ons ingrid wat extra plakkers
voor die bleinen
(man die moet afgezien hebben
en die gaf gene kik hè )
en dan vertrokken we
aan ons lange wandeling
we wandelden weer tussen kurkeiken
en eucalyptusbossen
 
we zouden ook aardbeibomen moeten zien
maar hebben echt geen idee welke dat nu waren
we lunchten onderweg

de weg was lang
en warm
gelukkig voor ons velleke
scheen de zon meestal op onze rug
het leek of er geen einde aan de weg kwam
we zagen ons eindpunt Odemira
al lang liggen
maar de weg draaide er maar omheen
eindelijk kwamen  we in het stadje aan
we gingen een brug over met heel veel vlagjes
en wandelden dan eventjes langs de rivier
mooi was het daar wel
en romantisch
dat weten ook de plaatselijke koppeltjes
we kwamer er zo'n vijftal tegen
en dan waren we aan ons eindpunt
daar gingen ze ons komen oppikken
wij gingen eerst een terraske doen
ene "sjatten"
tja
ik ken dus nog niet alle Weerdse woorden
ene "sjatten"
is dus een pintje pakken
het eerste pintje dat we ginder dronken
(we hadden wel al wijn gedronken hoor)
 
en voor mij een stuk cake
dat kostte weer amper nen euro
maar het was genoeg voor een hele maaltijd
als ge goed kijkt
ziet ge ons schoenen daar staan
we waren "slim" geweest
en hadden ons teensleffers in onze rugzak gestoken
dan konden we direct ons stappers en sokken uitdoen
en ons voeten laten bruinen
(want zo met die witte sokjes rondlopen
dat duurt heel lang eer dat dat er weer af is)
we belden naar ons verblijf
en die man zei:
ik ben er binnen een minuutje
????
inderdaad
we hadden ons drinken nog niet op
daar reed hij al de parking op
????
bleek dat hij al onderweg was
om de andere meisjes op te pikken
allé
wij kregen de eerste lift
dat was nog ferm ver
dat verblijf
we dachten dat het niet meer beter kon
en het was misschien niet "beter"
maar zeker even goed als de vorige
alweer een verblijf
waar ik met gemak een week zou kunnen vertoeven
de kamers waren zeer ruim
en met dat Portugese patchwork
prachtig!!
ook weer een heel gezellig sallonneke
wat zeg ik
een reusachtige woonkamer
met heel veel salonnekes
 
maar geen teken van de Vlaamse meisjes
wij verzonnen alweer de vreemdste verhalen
maar toen we aan tafel gingen
toen waren ze daar eindelijk
ze waren toch maar vertrokken
hadden het heel lang gevonden
en hadden al gebeld voor de lift
toen ze pas in het stadje aankwamen
eigenlijk hadden ze zo maar een km minder gestapt dan wij
maar wij voelden ons toch stoerder hihi
en ze twijfelden alweer
vooral omdat er op de beschrijving stond
dat het best een zware wandeling was
het eten was lekker
de cheesecake als dessert was zalig
en daarmee was onze voorlaatste wandeldag
ook ten einde
 


4 opmerkingen:

  1. Oh, en nu had ik toch écht zo graag geweten wat er eigenlijk met die 2 Vlaamse meisjes was gebeurd ;-)
    Maar wat ik alvast onthoud over Portugal is dat ze daar precies overal heel lekkere cheesecake hebben (of misschien is dat gewoon jullie lievelingsdessert...)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb medelijden met jullie vel ;).
    Jammer dat de vakantie al bijna ten einde loopt, 'k wil gerust nog een weekske langer deze verslagjes lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gaan we dat nu nog te weten komen van die flauw Vlaamse trottinettekes? Ik ben doodcurieus... maar jullie zijn in ieder geval 4 stoere Vlaamse madammen! Wel wat onvoorzichtig maar geweldig stoer! Ik denk niet dat ik het jullie nadoe! Inderdaad jammer dat dit verslag bijna ten einde loopt...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hahaha, waarschijnlijk zijn jullie (en inmiddels ook onze) fantasietjes over de Vlaamse madammekes die snel opgeven véél spannender dan de waarheid :-)))))
    Lieve groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen