zaterdag 24 mei 2014

De vragen: vervolg

het vervolg van de vragen


4. Wat doe je zelf en wat laat je liever doen?
in het huishouden doe ik alles het liefste zelf feitelijk
ik ben daar een redelijk lastige in
ik weet dat
en ik probeer dat te bedwingen
maar dat lukt niet zo goed
een heel lastige eigenschap
zo niet graag iets uit handen geven
ik kuis dus zelf
niet dat ik denk dat ik "beter" poets dan een poetsvrouw
maar als er onder de zetel niet gekuist is
dan is dat mijn eigen beslissing
maar bij een poetsvrouw zou ik mij dan "bedot" voelen
ik heb er ooit wel één gehad
een heel braaf mens
een heeeeeeeeeel braaf mens
maar ik doe het toch liever zelf

ik doe ook liever zelf de boodschappen
ten eerste omdat dan in mijn hoofd
vanzelf den inventaris wordt aangevuld
ten tweede omdat dan ook achteraf
alles direct op de goei plaats wordt weggezet
(allé, wat voor mij de goei plaats is)
maar ook omdat ge niet ALLES op het lijstje kunt zetten
bijvoorbeel bij bananen koop ik altijd korte
omdat die in de brooddoos passen
of van katteneten weet ik dat die van ons
de blauwe kleur niet lusten
of van solo heb ik liever een pakske van een half pond
omdat dat beter in dat vlootje pas
ook al kost ne kg minder als ge het uitrekent

koken doe ik feitelijk ook liever zelf
onder andere omdat het dan zeker mijne meug is
maar ook omdat ik het haat
om de keuken op te ruimen
als iemand anders gekookt heeft

ja....
ik ben eigenlijk een heel moeilijke....

het enige in het huishouden
dat ik wel graag afgeef
is ruiten kuisen
echt
dat haaaaaaaaaaaaaat ik zo hard
als de zon schijnt
dan heb ik strepen
als de zon niet schijnt
is het meestal koud
en dan met die natte spons
en dan loopt dat sop zo langs uw mouw
tot aan uw oksels
bweikes
dat is het enige 
waar ik met plezier geld voor betaal 

ook in den hof
doe ik het meeste liever zelf
MDH wil echt graag helpen
maar hij noemt nogal veel planten onkruid...
en hij mag alleen nog de leibomen
en de bolcatalpa's snoeien
want hij snoeit altijd nogal drastisch
ik had zo ooit eens een prachtige bosclematis
maar echt ne prachtige
het is nooit meer goed gekomen na de snoeibeurt
(was tot op ongeveer 30 cm van de grond)
en als hij dan aan het snoeien is
let hij echt niet op de planten die daar in de buurt groeien
soit
ik doe het dus liever zelf
de kinderen willen al wel eens het gras afrijden
maar dan zie ik overal stukken die ze niet gedaan hebben
of randjes die ze laten staan
en dan probeer ik echt mij in te houden
en dat in orde te brengen
als ze het niet zien
maar het lukt niet zo goed

wat ik WEL graag uit handen zou geven
zijn de vuilbakken
maar op één of ander manier
staat er niemand te springen om zich daarover te ontfermen

het is zeker niet zo 
dat ik hier thuis alles doe hè
zeker niet
het werk wordt hier echt verdeeld
iedereen doet zijn deel
ik doe dus GEEN papierwerk
en de zorg voor het zwembad
geef ik ook af
samen met de zorg voor fietsen
auto's
electriciteit
....
allé ik ben een heel traditionele

maar de vraag was: wat geef je graag en niet graag uit handen
en ik heb dus blijkbaar
een heel vervelend trekske
ik vind
ik kan het zelf beter

maar dat is NIET zo
ons Lisse kan beter strijken
ons Nette laat de keuken echt spic en span achter
MDH kan beter stofzuigen
(hij doet het alleen niet zo vaak)
Ferre kan het allerbeste gehaktballekes maken

groetjes
vee





8 opmerkingen:

  1. Ik doe dus de ramen het liefst zelf, heerlijk vind ik dat. Ik doe liever zelf de strijk omdat ik plooi zoals ik dat doe en doet iemand anders het anders dan past dat niet op elkaar in de kast. Opruimen laat ik aan een anders maar poetsen, schuren en opnemen doe ik liever zelf. alsook stof afnemen. ik vul zelf de vaatwasser omdat ik er meer in krijg en Man lief maar de helft. Ik was de glazen met de hand af en man lief zet die in de machine. Stoort mij als die kalkaanslag krijgen dus doe ik het liever zelf. Ik doe niet de vuilzakken (vroeger wel) Ik kook liever zelf maar doe het niet zo vaak. Manlief mag ook iets op zich nemen. en hij word er beter in. En de groenten tuin doe ik graag maar liever samen met de kinderen en de man. (gezellig) Het gras afdoen, stofzuigen, dat word hier gedeeld. :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat plooien! datklopt ! dan "past" dat niet, maar voor de ramen pas ik echt wel :-), volgens manlief kan IK het machien niet inladen.misschien klopt dat wel...koken heeft hij ooit een keer geprobeerd, en dekinderen hebben er nog een trauma van haha

      Verwijderen
  2. ha ha ,een moeilijke vind je zelf . Ik denk dat je huisgenoten dat wreed gemakkelijk vinden.
    En die vuilbakken, he , die wilt hier ook niemand doen :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja dat is waar...eigenlijk is dat voorhun gemakkelijk!! neeje, ze willen echt wel helpen en dan doe ik soms lastig....dan zou ik ook niet meer helpen ;-)

      Verwijderen
  3. Typisch voor die van 't onderwijs! Denken dat ze alles zelf beter kunnen!
    Ik zit met hetzelfde groot probleem... En als ze dan eens helpen, niet laten zien dat je niet helemaal content bent? Dat is nog het moeilijkste van al! :))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik ken er nog zo , die niet van het onderwijs zijn hoor ;-), maar inderdaad, ge beschrijft het perfect....erg hè....

      Verwijderen
  4. Amai wat een antwoord op 1 vraag, echt de moeite van tleze wel waard! Vroeger was ik ook zo, maar dat is al lang veranderd (misschien ook omdat ik een andere man heb nu) maar die boodschappen, ja dat heb ik ook, strijken doe ik ook en kuisen meestal ook, alhoewel sinds 1 april is hubbie thuis en doet hij het ook tussenin, ook koken doet hij (kan hij beter als ik heeft diploma kok) en bakken (kan ik nie alleen een cake). nu worden dus de taken sinds kort herverdeeld, ook omdat ik nog zeker 4 jaar moet werken (of meer) en hij al thuis is. Maar ook met ouder worden leer je wel om dingen uit handen te geven, da komt bij u ook nog wel.
    Liefs, rita.

    BeantwoordenVerwijderen