zaterdag 4 januari 2014

Genève, dag 3

oftewel
de dag dat ik zeker wist: skiën is niks voor mij

na een zware nacht
(voor de mannen hun eigen schuld
voor mij omdat ik altijd was wakker geworden)


goede vriend trok met ons de bergen in
weer met den auto eerst
weer een lange rit
weer vond ik dat helemaal niet erg
zo zo zo zo zo mooi
nen helder blauwe hemel
en dan alle bergen besneeuwd
en die sparren ook allemaal
ik ben echt blij dat ik dat ne keer
"in't echt" heb gezien
we reden naar Glacier 3000
daar kan je met een kabellift
(een grote, er kan wel 100 man in)
naar de top
waar je een fantastisch uitzicht hebt
de goede vriend ging de tickets kopen
het goede nieuws was, dat de twee kleinste kinderen
niet moesten betalen
het slechte nieuws was
hoeveel een ticketjes wel kostte
man man
ik durf het hier gewoon niet opschrijven
maar ik ben er nog altijd niet goed van....
ik kreeg echt efkes alle kleuren van de regenboog
en voor de rest van ons vakantie was dat het "grapje"
dat moest wel
beter ermee lachen dan verzuren
maar ik blijf het een 
DECADENT hoge prijs vinden
ook al was het uitzicht inderdaad schitterend
echt schitterend
en waauw
en spijtig dat het zo koud werd boven
anders had ik daar wel heel den dag kunnen blijven staan rondkijken
ook omdat de zon scheen,
en ik wilde ook wel eens zo bruinverbrand terugkomen

daarboven werd er ook geskied
voor mij ook den eerste keer dat ik dat
"in't echt" zag
ja ik weet dat skiën voor de meeste mensen
het allerzaligste ter wereld is
maar ik ben niet gelijk de meeste mensen
ik zal hier eens alle redenen opnoemen
waarom ik echt geen zin heb om het te leren

die mensen die kunnen niet gewoon stappen 
met die lompe skibotten
die waggelen daar wat rond

het eerste dat ik zag
was een madammeke dat van de stoeltjeslift wipte
slecht neerkwam
en de lift tegen haar hoofd kreeg
en dan echt moest sukkelen 
om van onder die stoeltjes te geraken
(eigen schuld denk ik dan, doe zo geen lompe dingen aan)

met die stokken
in die cabine,
staken die bekanst de ogen van andere mensen uit

sneeuw is koud
sneeuw is nat

als ge een bruin gezicht krijgt
(wat wel tof is)
staat daar zo marginaal ne witten bril in

die skikleding
is echt in de allerlelijkste kleur

ik doe GEEN HELM op
mijn haar kan daar niet tegen

dat is glad
ik ben bang om uit te schuiven
heel bang
ik stap dan gelijk een madammeke van 85 jaar
ik heb heel den tijd iemand nodig aan wiens arm ik kan hangen

ik heb het gevoel 
dat dat aanschuiven is
en wachten
en aanschuiven

dat is heel vroeg opstaan

ik ben geen sportieve
GEEN SPORTIEVE
maar ik voel mij toch wel te goed om op de babypiste te beginnen

als het regende of mistig was of sneeuwde
bleef ik binnen

dus echt waar 
NIKS VOOR MIJ

daarna reden we verder naar Gstaad
ik dacht altijd dat dat een land was
in het Midden Oosten
ik vond het wel raar dat ze daar gingen skiën...
ik wisselde met tsjaad
(wat dus in Afrika ligt zelfs)
nee mensen
geen commentaar
ik mag mij in het vierde leerjaar beperken tot
de provincies van Belgie en de buurlanden
(en die ken ik heeeeeel goed)

dat Gstaad is dus het Mondainste ski-oord van Zwitserland
dat betekent dat ge daar dus winkels vindt van 
Cartier, en Laurent David enzovoort
dat betekent ook dat ze daar allemaal 
met minstens 1 dierenvel rondlopen
dat daar de allergekste figuren rondlopen
(ne rijke mens is toch iets raars)
dat ze daar allemaal met ne zonnebril rondlopen
precies ne fiets op hun neus
(ook al was de zon al bijna onder)
dat ge volgens mij, met een gewoon autooke
dat dorp niet verder in moogt dan de rand
dat er aan de drankkraampjes ook overal
champagne kon gedronken worden
maar gelukkig ook nen hele lekkere gluhwein

maar het was wèl een prachtig dorp!
alle huisjes zijn nog deels of helemaal in hout
met heel veel houtsnijwerk
allé, echt pittoresk
mooi om gezien te hebben
en leerrijk voor mijn aardrijkskundig gevoel

daarna weer een lange rit terug naar huis
en dan zijn we weer iets zalig gaan eten
Malakovs
dat is een plaatselijk gerecht
een soort van kaaskroket
maar niet zo "zwaar"
het lijkt op een half pistoleke
en dat is lekker!!!!
er zijn daar niet zoveel restaurantjes waar ge het kunt eten
en dat zijn dus echt dorpscafées precies
(meestal zijn dat de beste zaken hè)
wij konden de keuken zien
daar stond precies heel de familie mee te koken

allé
dat was weer een lekker einde van een prachtige dag

5 opmerkingen:

  1. Zeg seutebees! Nu dacht ik da gij als ancien chiromadam toch ebeke meer sportief waart! Ik kan honderdeneenredenen geven waarom da ge wel moe gaan skiën! Daar heb ik hier zelfs geen plaats voor... En gene helm op uw haar! Foei juf! Moede gij nie het goeie voorbeeld geven met een fietshelm en fluohesje aan uw klein mannen? Mijn haar kan daar ook nie tegen... ge wilt niet weten hoe dat er uit ziet na een helmbeurt fietsen maar toch doe ik dat. Een helm dragen. Sinds de echtgenoot overhoop gedonderd is door een auto draagt hij die zelfs! En dat wil al wat zeggen...Gstaad. Eigenlijk is dat gewoon zo'n beke als KNokKe Le zOute... (en hierbij moe je dan op z'n frans wa letters inslikken...) Daar lopen ze ook met pels en shiwawa's in hun sacoche... maar amaai ge hebt dat weer schoon verteld... ik zou zo vertrekken... En van die malakovs krijg ik het water in mijne mond!
    Zeg wanneer laat je je sprei nu eens zien op je blog! :-D

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik durf niet hé.
      En van die chiro, wij gingen altijd met blote benen en een superkort rokske dus ik kan wel tegen iets, maar echt niet tegen sneeuw en vallen hihi.

      Verwijderen
  2. Hahaha....mooi stuk weer.... Gstaad wist ik ook niet..zelfde gedachtengang als jij!! Misschien moet je van de zomer teruggaan...ik ben ook meer van de zomerse bergen! Deze zomer een weekje Oostenrijk gedaan...heeeerlijk en prachtig mooi!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. awel, ik heb spontaan en perongeluk toch een aantal keren laten vallen tegen goede vriend van: volgende keer.... of deze zomer....en hij vond dat dik okéé

      Verwijderen