maandag 14 januari 2013

juffen kunnen niet toveren

allerliefste mama's en papa's
als jullie zoontje of dochtertje jarig is
dan moet dat natuurlijk gevierd worden
ook op school doen wij ons best om daar een speciale dag van te maken
wij zingen voor uw kind
het krijgt een prachtige persoonlijke kaart
het mag een spel kiezen dat we allemaal samen spelen
en uw kind mag zeker iets trakteren!
dat hoeft niet
echt niet
wij willen niemand verplichten
en ik ben al heel blij dat het tegen dat ze in het vierde zitten, gedaan is met het uitdelen van echte kadootjes
dat kost veel geld
en dat verdwijnt meestal thuis toch in een rommelbak
en de volgende wil natuurlijk een even mooi kadootje uitdelen, of nog een mooier
dat doen ze bij mij niet meer
ze mogen hoor
maar ze begrijpen wel waarom de juf dat vraagt
de juf vraagt ook om geen snoep uit te delen
dat staat in ons schoolreglement
dat snoepen in onze school niet mag
(pas op, tijdens personeelsvergaderingen ellenlange discussies over wat nu snoep juist is: is ne leo snoep? of een wafelke met sjokolat....we houden het vooral bij snoep dat ge zo op een snoepkraam zou kopen, maar moeilijk zenne)
dus snoep ook niet
er zijn natuurlijk kinderen (of ouders)
die denken dat dat toch mag als ze jarig zijn
en die dan trakteren met voor elk kind een zakje vol berekes, lekstokken, zurrekes, ....
dan doet de juf daar ook heel enthousiast over
maar zegt ze ook dat dat feitelijk op de speelplaats niet mag, dus halen we er allemaal eentje uit in de klas, maar de rest moet mee naar huis
(en in zichzelf is ze aan het knarsetanden: doen die dat nu express???????)
dus de juf vertelt aan de ouders dat ze het liefst een koek uitdelen, of een wafelke, of natuurlijk een stukske cake
en het is al helemaal plezant als ze hebben mogen helpen om die cake mee te bakken!
en ik heb dit jaar al veel lekkere cakes mogen proeven
maar beste mensen
we zitten met 19 kinderen in de klas
1 ronde cake
doorsnede 25cm
dat is moeilijk
dan heeft de juf tegen dat het eindelijk speeltijd is al  gezweet en gezucht
want hoe gaat ze dat straks in 19 stukken snijden?????
(voor een mes zorg ik al wel zelf...)
zonder dat dat opvalt
zonder dat er reacties komen van: zo'n klein stuk
allé het is mij vandaag toch weer gelukt
er was zelfs nog een stukske voor mij over...
(er was iemand ziek)
en 't was lekkere!
dat zeker en vast
maar weinig :-)
allé, ik heb ooit in een klas van 24 eens een zelfgebakken taartje gekregen
doorsnede 20 cm
zo'n biscuitje
versierd met halve peren, een halve perzik, schijven ananas en veel slagroom
alle kinderen hun ogen schitterden bij het zien van dat taartje
de mijn niet
ik zag
dat het nooit genoeg zou zijn
dat ik geen bordjes had
geen vorkjes
geen deftig mes (met een gewoon tafelmes kan je geen peer in 24 stukken snijden, geloof mij)
ik weet niet meer hoe het toen is afgelopen
maar het zal wel moeilijk geweest zijn
dat kind zo fier op de taart die de oma gebakken had.....
allé
vandaag hebben ze allemaal een stukje gehad
maar lieve mensen
voor ge dus iets meegeeft naar school
bedenk efkes
is dat praktisch doenbaar
in een klaslokaal
tussen de lessen door
('t is niet omdat er iemand jarig is dat er geen taal en rekenen gegeven moet worden)
voor gemiddeld een groep van 20
als ge dat zelf zou kunnen
zonder extra werk
dan zal het wel in orde zijn!
anders misschien nog eens bedenken wat ge gaat meegeven
't is maar dat ge juffen beter bevriend houdt hè

17 opmerkingen:

  1. Beste juf, ik gaf Marteke met haar verjaardag een pakske papieren servetten van 50 stuks en 2 megalange cakes met inkepingskes voor 20 schijfkes per cake mee. Op een dienblad met een geschikt mes erbij. Ze zit (spijtig genoeg) met dertig in de klas. Snoep mag ook niet bij ons op school, bij verjaardagen omzeilen we dat verbod door een laag glazuur van nen halve centimeter op de cakes te leggen.
    Beste juf, maak ik kans om u bevriend te houden?

    LOL !!!

    De mensen denken gewoon niet na bij zoiets, en de juffen kunnen wel toveren, want hoe dan ook, 'k ben er zeker van dat ge het verdeeld gekregen hebt!

    Liefs!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dertig jong.........pfffffff respect voor de juf
      En ja
      We blijven vriend
      Cake mag zelfs versierd worden met smarties en ook ander snoep
      Ik stat open voor omkoop pogingen :-)

      Verwijderen
  2. Vee,
    Wat kan je het geweldig mooi vertellen!!
    Als ik een juf voor mijn kids kon kiezen dan koos ik u!
    Grtz,
    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja
      En op.het einde van het schooljaar kreeg ik dan van u een zelfgehaakt kadootje !!!!!!
      Direct akkoord

      Verwijderen
  3. Wat heb je toch een gezellig blog!! Ik heb je net ontdekt. Wat heb je trouwens een supergave tas op je profielfoto! K word meteen volger!

    Gr. Judith

    Neem je ook is een kijkje op mijn blog?

    www.degrannys.blogspot.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goh, wat kan jij toch leuk vertellen! Geloof mij, ik heb echt respect voor die juffen op school hoor! Ik bewaar je tip alvast bij de volgende traktatie!

    http://sarahmamzilla.blogspot.be

    BeantwoordenVerwijderen
  5. leuk om dat zo te lezen hihi.
    ik zit nog bij de kindjes die pakjes geven. maar begin schooljaar bij gezmalijk oudercontact zeg ik wel "snoepvrij hé". en de laatste jaren krijgt de klas af en toe ook een kado in plaats van de kindjes appart. ook leuk. een puzzel of prenten boek ook eens een leuk gezelschapsspel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ha, jij bent een geweldige juf met de nodige humor;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. oh je bent echt hilarisch, ik zie je daar al staan met een mes in de handen boven zo een inimini taartje :-) Zoonlief heeft een klas van 28... snoepjes liever niet, chipjes mag weer wel, wij doen meestal koek.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. In de school van onze jongens is het het simpelst ! Er wordt niet getrakteerd met verjaardagen. Niet. De jarigen van de maand worden wel samen gevierd in de loop van die maand op school ... eerlijk gezegd ... ik heb daar toch serieus moeten aan wennen, maar eigenlijk is dat voor de ouders ook gewoon het makkelijkst. In de klas worden ze op die dag wel in de bloemetjes gezet natuurlijk ;-) met héél véél aandacht en een kaart enzo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Niet !!!! Ze hebben groot gelijk eigenlijk
      Zover durven wij nog niet te gaan

      Verwijderen
  9. oh my god,wat lijkt het leven van een juf mij soms ingewikkeld!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. LOL, hilarisch neergezet weer!
    Groetjes, Bernia

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hier ook een snoepverbod en geen cadeautjes met de verjaardag, alleen bij een geboorte wordt er een oogje dichtgeknepen en mag je wel wat snoep of suikerbonen meegeven, maar dat wist ik toen bij de geboorte van de dochter niet en heb toen toch een verantwoord presentje gegeven (mini-boekje van Dikkie Dik met een Madeleinecakeje en klein doosje Smarties (ok dit is minder verantwoord maar toch haha))
    Ik vind dat moeilijk om in te schatten hoeveel ik moet meegeven en geef dus altijd teveel mee, lol, maar liever zo dan dat er een kindje verdrietig is en de juf vindt het inderdaad ook wel leuk dat ze mee kan smullen ;-)
    Vind het wel gemakkelijk zo, geen strijd en ook niet teveel gedoe om iets origineel te vinden.
    Mijn zoon zit nu met 26 in de laatste kleuterklas, in het instapklasje zat hij toen met 32, maar nu doen ze een limiet van rond de 24 kindjes per klas.
    Veel succes met de komende pogingen om iedereen iets e geven en hopelijk lezen er wat mama's mee hihi ;-)
    Groetjes Frullemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat Gloria soms allemaal meekrijgt na een verjaardag...ik snap het ook niet. Een halve zak speelgoed, koek, snoepjes en dan nog een drank erbij...het lijkt echt alsof er een stille wedstrijd aan de gang is " wie geeft het duurste uitdeelcadeautje mee." Belachelijk. Ik doe niet mee met dat circus hoor...

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk neergepend ( eigenlijk neergetypt, maar dat woord staat volgens mij nog niet in den Dikke van Daele :) )......hier ook een jarige volgende week en bijbehorend getob over wat uit te delen . Jammer genoeg is cake bakken niet mijn specialiteit en pannenkoeken bakken met 20 joelende kleuters erbij lijkt me een helse nachtmerrie.......oh, wat bewonder ik jullie, onderwijzend personeel toch enorm!
    'K Heb deze morgen dan maar superleuke doosjes besteld bij Teitloos.nl, doosjes in de vorm van autootjes en hartjes. Die ga ik vullen met letterkoekjes en misschien laat ik er hier en daar een smartie in verdwalen......puur uit esthetische overweging hoor, beetje kleur tussen al die bruine lettertjes.
    Alle kinderen dus een leuk koekendoosje met inhoud en voor de klas een boek.
    Maar,......en hier komt een vraag aan alle juffen, wat moet ik aan de juf geven? Ik kan haar toch niet ook een koekendoosje geven!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Perfect !
      En juffen die moeten niets extra krijgen
      Wij krijgen een mooi loon en veel vakantie
      Of laat uw kind een tekening maken
      Ik ben eens gaan kijken op je site, en iets zelfgemaakt, zoals die potloodjes, daar gaten juf fomenteer ook blij mee zijn hoor !!!!

      Verwijderen