zondag 5 augustus 2012

egeltje?


ik heb gisteren iets ontdekt in den hof...
ik was weer eens aan het snoeien
(ja dat komt ervan als ge ne groten hof wilt)
en achterin , tegen de tuinmuur, onder de planten vond ik deze hoop:
ik denk/hoop dat het een nest is van egeltjes
het is zeker een nest!
en vermits ik ,of mijn kinderen of MDH echt geen nesten knutselen , moet het door een dier gemaakt zijn
het is geen vogelnest dat naar beneden is gevallen
ik dierf er niet in prikken
als het van een egeltje is, schrik ik het misschien af
als het van een rat zou zijn, dan ga ik pas verschieten
ik denk een egel,omdat er in onzen hof zeker egeltjes zitten
ik weet dat want die komen elke avond aan de kattenkorrels zitten (nadat alle andere katten van de buurt, en de eksters en de merels ervan gesmuld hebben)
dat trek ik mij niet aan, dat egeltje mag dat
maar ik zou wel willen dat hij in ruil wat meer slakken gaat opeten
en ook dat hij zijn kaka ergens anders laat liggen
die kattenbakjes staan naast de achterdeur , en nu liggen er altijd egelkeutels
de viezerik
ik vind dat wel tof , zo'n "wild dier" in den hof
voor de rest is het hier anders ook dik in orde met de "wilde dieren"
elke dag, rond de middag vliegen er wat ooievaars over
mijn dochters moeten dan altijd naar binnen van mij
ze gaan mij niet liggen hebben hoor!
ik ga nog niet meedoen als "oma" in "Tienermoeders"
dat we in de buurt van Planckendael wonen heeft er misschien ook wel mee te maken
Verder zitten er hier ook vossen
ja ja, schattig...
noooooooooooot!
die eten de kippen op
nu weet ik ook wel dat een roofdier nu eenmaal rooft
dus als die een kip zou opeten, kan ik daamee leven
maar met 1 kip heeft die toch genoeg voor een paar dagen!
nee
diene bijt gewoon alle (alle!!!!!!!) kippen dood en laat ze liggen
hij neemt ze niet eens mee om thuis in zijn frigo te leggen of zo
dus met de vos heb ik het niet!
nu denkt ge misschien dat wij op 'den boerebuiten" wonen, maar dat is niet echt waar
wij wonen in een "agglomeratie" tussen twee grote steden, ze doen nog wat hun best om het groen te houden en de paar boeren te behouden, maar eigenlijk wonen er overal mensen,
is er een zeer drukke autosnelweg
loopt de drukste spoorlijn van het land door ons dorp
en liggen we ook best kort tegen de luchthaven
en toch! wat hoor ik  vorige week
er zou een hertje (ree?) rondlopen in ons dorp
in het wild
in de boskes (boskes van 10 are ongeveer)
en het moet echt zo zijn!
want al meer mensen hebben het beestje echt gezien
als er nu nog vis in de Zenne gevonden wordt,
is ons dorp een wereldwonder

zo en dan nog een gedichtje!
ook els doet eraan mee!
deze keer eentje van Joke van Leeuwen
dat is de aller aller aller aller aller maar echt allerbeste schrijfster voor kinderen vind ik
haar gedichtjes zijn prachtig
en ook haar boeken, zalig om voor te lezen!
dit gedichtje heb ik ook als poster gekocht bij plint
het hangt op de deur van mijn klas
omdat ik hoop die sfeer een beetje in mijn klas te krijgen
(alhoewel dat zeker niet altijd lukt)

HEPPIE
Ik voel me ozo heppie
zo heppie deze dag,
als je vraagt: wat heppie
als ik eens vragen mag,
dan zeg ik: hoe wat heppie,
wat heppik aan die vraag,
heppie nooit dat heppieje
dat ik heb vandaag ?

Joke van Leeuwen

omdat ik al een paar dagen in een geluksroes zit :o)

8 opmerkingen:

  1. Oh ja, dat is een super leuk gedicht! merci om het te delen!!!
    Wij hadden ook een egel in onze 'hof' (meer een koerke vol potten) maar die was dood! Zo triest!!!
    Raar ook hé, hoe die dieren toch overleven (ja, dienen egel niet) in niet zo echt heel natuurlijke gebieden. er is nog hoop voor de wereld ;)
    Maar vanaf nu aub: dode slakken en rupsen (dan hou ik nog eens een raap of kool over voor ons ipv voor hen, die 'fretten' echt enorm) en levende egels!
    (Tis allemaal niet gauw goed he!?)
    Liefs Els

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb eens een egel gered uit de draad van ons kippenhok, geen idee waar die nu naartoe is. Ik zou hem wel graag terugzien, want ik vind dat wel plezant, zo een egeltje in de hof.
    Maar zo'n vos, dat dat maar ver weg blijft.
    Mooi gedichtje trouwens!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh egels, ze lopen ook zo vaak rond bij ons in de straat. Dan maar oppakken en stilletjes ergens in het groen zetten.
    En wat een mooi gedicht, bedankt om het met ons te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. daar word ik nu echt "heppie" van sè ;-))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk gedicht. Ik las het met een glimlach :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik denk idd dat het van een egeltje is, zo af en toe zie ik ze hier ook in de tuin scharrelen. Ze houden van afgevallen blaadjes hè, kunnen ze lekker onder kruipen. Ik geloof niet dat ratten zulke nesten hebben hoor, die vind je toch eerder bij het water (hoop dat er nu niet toch een rat in je tuin verschijnt haha).
    Oja dat gedicht is geweldig ! Ik zag laatst ook een kussensloop met die tekst erop.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een tof gedichtje! Als je nog niet 'Heppie' bent dan wordt je het wel na het lezen van dit blog :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Heppie, dat liedje deed Susan (7 jaar, toen nog 6) in april met haar musical optreden.Leuk hoor. Egeltjes, zo lief. Helaas zie ik ze hier veelste vaak platgereden, blehhhh.

    BeantwoordenVerwijderen